For tre år siden skrev Randaposten om Vegmuseets anlegg på Langvasseid, der den gamle veivokterboligen og to uthus ble fredet av Riksantikvaren i 2007. Da var vinklingen at anlegget etter dette ble glemt av hovedkontoret på Hunderfoss ved Lillehammer. Gledelig er det derfor å konstatere at steinknuseren fra Tana, nå har fått nytt tak.
Før hovedhuset, Vegvokterboligen fra 1930, ble pusset opp og fredet, var det bestemt at stedet skulle bli et museumsanlegg som viste gamle tiders boligforhold for arbeiderne ved veianleggene i fylket. I tillegg ble en norskbygd steinknuseren fra Drammens jernstøperi demontert i Tana og fraktet til Langvasseid. Knuseren ble drevet av en ensylindret dieselmotor med et sylinder på størrelse med en vannbøtte.

– Det hørtes over hele Tana når knuseren gikk, fortalte Inge-Fred Dervo, som tilbrakte mange måneder på Langvasseid, mens han satte opp forskjellige murer og bygg ved anlegget.
Knuseren og motoren var pusset opp før flyttingen til Langvasseid. Kraftoverføringen mellom dem var i sin tid en flere meter lang balatareim. Den ble ikke montert, da det ikke var meningen at knuseren skulle driftes. Men motoren hadde det vært start på, fortalte Inge-Fred.
Så gikk det noen år, og de gamle vegvesen-veteranene, som var opptatt av å ivareta sin historie, gikk etter hvert ut av tiden. Anlegget på Langvasseid, som de hadde lagt ned mange arbeidstimer ved, ble heller ikke fulgt opp. Etter noen år falt taket over steinknuseren ned, noe Randaposten laget sak om i 2023.
Gledelig er det derfor å se at nytt tak, med en flott og stabil konstruksjon, nå er på plass. Det ble i følge forbifarende laget like etter at snøen la seg sist høst. Dermed er det i alle fall klart at det har stått seg bra den første vinteren, noe bildene tatt i dag viser.
Til Vegmuseet kan man trygt si: Vel blåst!
Samtidig kan man også håpe at museumsanlegget fortsatt blir att vare på. Der er flere bygg som begynner å se dårlige ut, samtidig som vegetasjonen kryper innpå dem. Best av alt hadde det kanskje vært om tanken fra 2007 ble tatt opp igjen, nemlig Inngåelse av samarbeid med Grenselandsmuseet.
